woensdag 28 maart 2012

Ding 21 Protocol

De meeste scholen van AGORA werken met een mediaprotocol. Hiervan is het internetprotocol een onderdeel. In dit document worden allerlei afspraken vastgelegd met betrekking tot digitale communicatie. De scholen werken over het algemeen met een positief geschreven protocol. Toch gaat het bijna altijd over wat niet mag en welke procedures er gevolgd moeten worden als het mis gaat. 

Het lukt niet altijd om draagvlak voor een (media)protocol te krijgen. Ze worden goedbedoeld geschreven achter een bureau en bij hamerslag op een personeelsvergadering goedgekeurd, om vervolgens op de stapel protocollen te belanden. Vervolgens gaat ieder weer naar zijn of haar orde van de dag. Een gemiste kans lijkt mij en zonde van de inspanning van de schrijver. 
Een protocol is, naar mijn idee, een eindproduct van een gezamenlijk proces van denken en praten. Handig als daar iemand leiding aan kan geven. De mediacoach kan dit proces begeleiden. Bij AGORA is een workshop voor schoolteams beschikbaar. In 1,5 uur zijn de contouren en standpunten zichtbaar en kan de school, na uitwerking van het protocol, gaan handelen, maar ook actief aan de slag. Hierbij is het van belang om de hieronder beschreven laatste ontwikkelingen mee te nemen.

Eind 2011 kwam de discussie op gang over de uitgangspunten van het media- of internetprotocol en het vaak ontbreken van een standpunt rond het gebruik van social media. Het CNV bracht een voorbeeld protocol uit, het social media protocol . Al snel kwam de Besturenraad met een eigen protocol: protocol sociale media 

Socialmediawijs vond dat in beide protocollen weinig tot geen aandacht is voor:
  1. Profilering. Hoe kan social media worden ingezet om een bijdrage te leveren aan de profilering en het imago van de school?
  2. Curriculum. Hoe kan social media een structurele plek krijgen in het curriculum van de school?
  3. Betrokkenheid. Hoe kan social media ingezet worden om de communicatie met, en daarmee de betrokkenheid van, de verschillende doelgroepen in en om de school versterken?

Zij stelden door middel van crowdsourcing een eigen voorbeeld protocol samen: positief social media protocol

Ik denk dat deze voorbeelden ertoe kunnen bijdragen dat we in het onderwijs meer inzicht krijgen in het omgaan met en inzet van de nieuwe media. We zijn geneigd om de nieuwe media buiten de school te houden, maar dit is, wat mij betreft, de verkeerde afslag. Web 2.0 kan ons leven verrijken, eenvoudiger en handiger maken. Kinderen hebben dat allang in de gaten. Hebben daar desgevraagd ook ideeën voor. De leerkrachten beantwoorden dit vaak met verbod en gebod. Jammer, een gemiste kans. 

Steve Jobsschool
Wat mij betreft is er geen 'extra' protocol nodig waarin staat dat je via internet niet mag pesten. Laat gedragsregels, die je toch al op school hebt, ook gelden voor gedrag op internet. Zoek aansluiting op bestaande structuren en afspraken en steek je energie in het nadenken, experimenteren en toepassen van web 2.0 toepassingen. Is het initiatief van o.a. Maurice de Hond voor een Steve Jobsschool een stap in de goede richting?

    

1 opmerking:

  1. En als er dan toch een protocol moet komen, crowdsource het dan met je leerlingen en hun ouders. Maak er een gezamenlijk project van, zodat het breed gedragen wordt en geen stok om mee te slaan. Want de plank wordt maar al te vaak misgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen