woensdag 21 maart 2012

Ding 20 Begeleiden

Net als 'Ding 19 Integreren' is 'Ding 20 Begeleiden' ook één van de onderwerpen waar de mediacoach zich mee hoort bezig te houden. Ik merk dat leerkrachten eigenlijk niet goed weten wat ze hiermee aan moeten en dan geneigd zijn dit onderwerp niet of nauwelijks te behandelen, met alle gevolgen van dien. Als er dan een probleem voordoet (pesten via internet of mobiel) wordt snel naar gebod en verbod gegrepen. De mediacoach doet handreikingen naar leerkrachten om ze in staat te stellen hiermee adequaat aan de slag te gaan. Voorkomen is beter dan genezen. 

Ik zou er voor willen pleiten dat we naast begeleiding ons ook gaan inzetten voor de 'emancipatie' van de nieuwe media in het onderwijs. Gebruik web 2.0 toepassingen en gebruik de smartphone! Je loopt dan met elkaar vanzelf tegen de mogelijkheden en onmogelijkheden op. 
De Poseidon
Deze week was ik op bezoek bij basisschool De Poseidon. Het team verwerkt op alle mogelijke manieren de nieuwe media in het lesprogramma. Het is een aanrader om de site van de school te bekijken en te zien hoe zij ermee werken. Ik kijk terug op een mooi bezoek.   

1 opmerking:

  1. Het klinkt misschien raar maar naar mijn menig maakt de beste Mediacoach zich op den duur overbodig. Dan heeft hij zijn lesgevende collega's er zo van doordrongen, gecoacht en hen hulpmiddel aangereikt, dat mediawijsheid en informatievaardigheden een logisch ingebed onderdeel is geworden van de alledaagse lespraktijk. Helaas is de realiteit anders en heeft een mediacoach voorlopig nog zijn handen vol.

    Enerzijds ben ik voorstander van gewoon doen. Wees nieuwsgierig, probeer uit en versterk je kennis. Anderzijds werk vooral aan de visie, deskundigheid, het leermatriaal en de ict-voorwaarden om het geheel structureel een plek te geven. En kijk daarbij vooral ook naar anderen, zoals de Poseidon, maar ook naar uitprobeerders als Timon Bos.

    BeantwoordenVerwijderen