woensdag 7 maart 2012

Ding 18 Toetsen

Mooi, al die online tooltjes voor het overhoren van kennis. Zeker als ze ook op de 'verboden' mobieltjes werken. Ze passen volgens mij goed bij de uitgangspunten van Opbrengst Gericht Werken. Vooral het meten van parate kennis is op dit moment erg in trek en met deze tooltjes makkelijk te doen. De resultaten kunnen de kinderen in een (online) portfolio opnemen en passen zodoende ook in het gedachtegoed van Continuous Improvement 

Toch doen we kinderen, naar mijn mening, tekort als we onze inspanning alleen hierop richten. Met name deze cursus maakt duidelijk dat we kinderen meer moeten meegeven dan parate kennis. Onderstaande afbeelding geeft goed aan wat in het onderwijs ook belangrijk is. De meeste overhoor tools kunnen goed helpen bij schil één: Taal & Rekenen, maar helpen ons nauwelijks bij de overige schillen. Met name de tweede schil wordt steeds belangrijker. 
21st century skills
De webquest is naar mijn mening een uitzondering op de genoemde tools. Deze kan, mits zo ontworpen, veel doen aan het ontwikkelen van de omliggende competenties in de tweede schil. In oktober 2011 kwam in de serie Onderzoeksreeks van Kennisnet het boekje Wat weten we over webquests uit. In dit boekje wordt beschreven hoe we in het onderwijs met de webquest kunnen omgaan en hoe optimaal resultaat kan worden verkregen. Met name de toekomst van de webquest, beschreven in H4, geeft een mooi vergezicht. Gezien de snelle ontwikkelingen van ict zal dit snel binnen handbereik liggen. De vraag is of we binnen het onderwijs dit allemaal kunnen bijhouden.

Dit blog is geschreven in het kader van 23 onderwijs dingen voor po   Ding 18 Toetsen

1 opmerking:

  1. Zou het accent van scholing van kinderen niet steeds meer moeten gaan liggen op het in staat zijn snel en effectief de benodigde bouwstenen te verzamelen om hun taak te vervolmaken? In de toekomst zullen ze dat continu moeten doen. De informatie bij elkaar zoeken om mee te kunnen in de veranderingen in hun werk. In staat zijn de beroepen die nu nog niet bestaan en waarvoor ze nu nog niet opgeleid kunnen worden, te kunnen vervullen. App-ontwikkelaars schreeuwen om personeel, maar de opleidingen zijn er niet. Er zal steeds meer flexibiliteit van mensen verwacht gaan worden. En daar zijn de vaardigheden uit de tweede schil ontzettend belangrijk bij.

    BeantwoordenVerwijderen