woensdag 14 maart 2012

Ding 19 Integreren

Eén van de opdrachten die ik mij als mediacoach stel is de integratie van mediawijsheid op school te bevorderen. Bij AGORA ligt het aanbod om door middel van een workshop met het team de implementatie handen en voeten te geven. Het is belangrijk dat er in het team consensus is over de wijze van implementatie. Een goede reden om het team bij dit onderwerp te betrekken. Hierdoor ontstaat een draagvlak om met dit onderwerp gericht aan de slag te gaan.

In het kader van 'actief burgerschap en sociale cohesie' is mediawijsheid een opdracht voor iedere school en is daarmee het is eigenlijk geen keuze meer of je als school er wel of niet mee aan de slag gaat.

Ding 19 begint met de discussie of je mediawijsheid moet integreren in het curriculum of dat het een (los) onderdeel van het aanbod wordt. Het antwoord ligt volgens mij op schoolniveau. Het is namelijk belangrijk rekening te houden met de onderwijsvisie van de school. Kennisnet geeft mij hiervoor een bruikbaar handvat. Werkt de school volgens aan 'kennisconstructie' of, aan de andere kant van het spectrum, aan 'kennisoverdracht'. In de praktijk zie je eigenlijk geen scholen die volledig aan de ene kant of volledig aan de ander kant werken. Wel zie je dat er een voorkeur is.

Zodra de school zich bewust is van de plek in bovenstaand spectrum kunnen relevante bronnen en strategieën gekozen worden. In een daarop volgende stap wordt dan relevant materiaal en werkvormen gekozen. Hierbij kan de mediacoach een grote rol spelen. Immers deze is op de hoogte van het huidige aanbod.

Schoolteams verschillen van elkaar als het gaat om de onderwijsvisie, ze vormen echter een grote overeenkomst als het gaat om de aanwezige kennis van en over mediawijsheid. De meeste collega's zijn niet opgegroeid in een multimediale wereld en weten er gewoonweg niet zoveel van. Dit maakt het voor collega's vaak lastig en moeilijk om een goede afweging te maken over wat te doen. Het maakt je ook onzeker als je over een onderwerp iets moet vinden EN les geven als je er weinig over weet. Het gevaar bestaat dan al snel om in geboden en verboden te schieten, iets waar uiteindelijk de kinderen, leerkrachten, school en ouders niets mee opschieten en het juist contraproductief gaat werken.  

Tidens de workshop die scholen van AGORA kunnen afnemen wordt stilgestaan bij de bovengenoemde aspecten. Ik adviseer scholen echter ook om, naast de workshop, een ouderavond over mediawijsheid te organiseren. Hierbij is het dan ook van belang dat leerkrachten deze avond bezoeken om zo ook de eigen kennis aan te vullen.

De workshop is van harte aanbevolen. Graag geef ik in een gesprek de AGORA directeuren en/of ict-coördinatoren meer informatie.         

1 opmerking:

  1. Ik ben ervan overtuigd dat het meeste effect wordt behaald als je het consequent en volledig inbed in de lessen. Geen lesjes hier en daar, maar een afgesproken methode die bij alle situaties wordt ingezet waar leerlingen informatie moeten zoeken (offline en online). Of het nou een spreekbeurt, boekbespreking of werkstuk is. Focus op de weg er naar toe en niet alleen op het eindproduct.

    BeantwoordenVerwijderen