woensdag 22 februari 2012

Ding 17 Klas 2.0

Onlangs mocht ik een tijdje 'spelen' met de Skoolmate. Een veelzijdige, compacte en degelijke laptop. Eigenlijk de voorloper van de tablets. De besturing met een pennetje op het beeldscherm voelde wat lastig aan. De meeste tablets doen dat beter. Misschien is dit appels met peren vergelijken want met de tablets zijn we weer een ICT generatie verder dan de Skoolmate.

Bij de start in ons nieuwe schoolgebouw, enkele jaren geleden, werden allerlei nieuwe ICT technieken in gebruik genomen. Er was o.a. wifi in het hele gebouw aangelegd voor de telefoon, computers en laptops. Helaas werd het niet wat wij ervan hadden verwacht. De performence was en bleef na allerlei interventies slecht. Soms duurde het wel 20 minuten voordat een laptop was opgestart. Ook 'ontspoorde' regelmatig het systeem tijdens het werken. Een man op de maan lukt, maar werken zoals in de getoonde filmpjes, waarbij meerdere kinderen probleemloos wireless werken, is bij ons helaas niet mogelijk geweest. Inmiddels heeft de school uit ellende een 'vast' netwerk en hangt het draadloos systeem grotendeels werkloos aan het plafond. Ook de telefoons werken inmiddels via een ander draadloos systeem. Echt jammer. 

Ik denk dat de kans van slagen van het integreren van andere vormen van leren met behulp van allerlei nieuwe tools sterk afhankelijk is van de visie die de school hierop heeft ontwikkeld. In de getoonde filmpjes zien we (helaas) niet dat scholen vooraf keuzes hebben moeten maken om bepaalde tools in te zetten. Met het team nadenken over waar je ict gaat inzetten en wat past bij de visie van de school zijn belangrijke ingrediĆ«nten voor het welslagen van klas 2.0 

Experimenteren is leuk, bijvoorbeeld met augmented reality, maar je hebt toch ook een plan nodig om het niet bij een experiment te laten. Ik denk dat experimenteren ook een onderdeel van een plan moet of kan zijn. De visieversneller van Kennisnet kan een bijdrage leveren om daadwerkelijk stappen te zetten. De afgelopen jaren heb ik met veel schoolteams van AGORA een dergelijke workshop gedaan. De workshop leverde een gedeelde visie en SMART doelen op. Inmiddels is het tijd geworden om met deze scholen te evalueren, te oogsten, bij te stellen en opnieuw een dergelijke workshop te doen. 

Blog geschreven in het kader van '23 onderwijsdingen voor het onderwijs' Ding 17 - Klas 2.0   
       

2 opmerkingen:

  1. Heb je ook merkbare resultaten op de scholen die de workshops hebben gedaan. Zijn er zaken die er uit sprongen? En wat waren de voornaamste struikelblokken bij het integreren van digitale tools?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Edo
      De schoolteams vonden het met name fijn om tijdens de workshop met elkaar te praten over het gebruik van ICT en te komen tot gedeelde doelen. Er waren verschillen tussen de scholen, maar steeds terugkerende items waren:

      -inzet digibord
      -schooladministratie
      -uitwerken ict competentiemodel
      -bevorderen mediawijsheid

      Het werken met web 2.0 tools past bijvoorbeeld goed in het uitwerken van het ict competentiemodel. Ook zijn ze inzetbaar op het digibord. Het staat (volgens mij) allemaal nog in de kinderschoenen.

      Verwijderen