woensdag 4 april 2012

Ding 22 Leraar 2.0

Interessant Ding en zeker interessante links! Het geeft een kijkje in de toekomst met de kennis van nu. Dit soort exercities zijn in het verleden ook wel gedaan en deze bleken achteraf meestal niet te kloppen. Daarmee wil ik deze zienswijzen niet bagatelliseren of als onzin wegzetten. Wat ik er uit wil halen zijn trends: welke kant gaat het op. Op het blog van André Manssen zag ik dit filmpje:


Volgens mij heeft dit nooit daadwerkelijk zo bestaan en gewerkt, maar er is wel een trend uit te halen. 

Tijdens de IPON 2012 werd Singapore Next gepresenteerd (artikel Vives februari 2012). Een uitwerking van het leren in de 21e eeuw. De vraag is hoe ver staan wij in onze dagelijkse praktijk hiervan af. Wat belemmerd ons of wat zou nu al mogelijk zijn.

Stelling uit Ding 22:
Is de leerkracht in 2020 nog in beeld? Of is de leerkracht vervangen door een computer(programma)? 
Ik denk het wel, maar noemen we zo'n persoon nog leraar? Is het een coach en STAAT deze nog voor de klas en wordt nog aan kinderen gevraagd in welke klas ze ZITTEN? 
De rol / taak en daarmee de positie zal zeker veranderen, maar over het tempo waarin dit zal gebeuren ben ik niet optimistisch. Een mammoettanker heeft ook tijd nodig om van koers te veranderen. Zo ook het onderwijssysteem en de krachten die ons aansturen. Hier en daar zie je wel veranderingen. De Rekentuin, nu nog 'drill en practice', zal worden aangevuld met instructiefilmpjes voor rekenen door Cedicu met Laat eens zien. De leerkracht kan dan 'assistentie' krijgen van de virtuele leerkracht. 
Ook verschillende lesbrieven in de leermiddelendatabase van de Digischool zijn van instructiefilmpjes voorzien:

lesbrief voorzetsels (door Jasper Bloemsma)
lidwoord - bijv. nw. - zelfst. nw. (door Jasper Bloemsma)

Van harte aanbevolen!

Blog geschreven naar aanleiding van de cursus 23 onderwijs dingen po.nl (Ding 22) 



1 opmerking:

  1. Ik zit te kijken en pas na een tijdje valt het op dat ie een flatscreen heeft. Wat zo mooi is aan dit soort filmpjes is het feit dat er heel erg vanuit het bestaande naar de toekomst gekeken wordt. Dat zie je altijd, men vertaalt het huidige naar iets soortgelijks maar dan moderner. En dat zorgt er maar al te vaak voor dat het niet uitkomt. Alhoewel ze er qua ideeën niet eens zo ver van af zitten.
    En dat is wat menig collega ook dwarszit. Te veel de ontwikkelingen als een extraatje zien als verlengstuk van wat ze altijd al gedaan hebben. Het digibord wordt als elektronisch schrijfbord gebruikt, met af en toe een filmpje misschien, want de tv is ook al weg. Kan je een radicale snelle verandering verwachten?

    BeantwoordenVerwijderen