woensdag 12 oktober 2011

Ding 4 Mediawijsheid

Klik hier voor Marktplaats nummer 16, een uitgave van AGORA - Zaanstreek. Voor dit nummer is mij gevraagd een artikel te schrijven over mediawijsheid bij AGORA. Bij het artikel staat ook een interview met een ouder uit één van AGORA ouderkamers. (pag. 20 ev.)

In het artikel ga ik in op de houding, kennis en vaardigheden van kinderen, ouders en leerkrachten met betrekking tot dit onderwerp en welke invloed de nieuwe media heeft op onze huidige maatschappij. Ook schrijf ik over de schijnbare vrijblijvendheid om mediawijsheid wel of niet op de agenda van school te zetten. In geen enkel officieel stuk van de overheid staat dat scholen verplicht zijn mediawijsheid op de agenda te zetten. Toch kun je er bijna niet onder uit. Scholen moeten van de overheid werken aan 'actief burgerschap en sociale cohesie'. Mediawijsheid is, maar mijn mening, één van de ankers voor deze opdracht! In het handboek Mediawijsheid wordt een vergelijkbaar verband gelegd.

Ik vind het handboek Mediawijsheid als bron niet altijd even makkelijk als het gaat om duidelijk te krijgen wat wel en wat niet in het containerbegrip mediawijsheid (voor school) past. Verder gaat het handboek vrijwel alleen over bovenbouw PO en (onderbouw) VO.
Carola Oldemaat is in haar onderzoek naar mijn idee praktischer en duidelijker. Op pagina 8 en 11 geeft ze duidelijk aan waar de accenten zouden moeten liggen. Verder staat op de pagina's 9 en 10 een mooi overzicht van leerkracht competenties met betrekking tot mediawijsheid.

Voor AGORA scholen is op basis van o.a het handboek en het onderzoek van Carola Oldemaat een workshop ontwikkeld. Het schoolteam wordt in deze workshop uitgenodigd aan te geven op welke gebieden de school zich moet gaan ontwikkelen. Op basis van deze uitspraken wordt door de mediacoach van AGORA een schoolspecifiek bronnenboek samengesteld waarmee leerkrachten direct en praktisch in de groepen aan de slag kunnen gaan. Van harte aanbevolen!      

3 opmerkingen:

  1. Hulde! Ik ben blij dat je zo'n aanjager bent. Ik ga met veel leerkrachten om en ik merk dat de mate waarin men zicht verdiept en de mate waarop zij aandacht besteden aan deze materie zeer wisselt. Dit komt grotendeels door hun eigen vaardigheden op dit gebied en is te vaak afhankelijk van "het zelf leuk vinden" van media.

    Het helpt inderdaad niet dat een ieder het begrip Mediawijsheid anders uitlegt. Hoe breder het wordt, hoe minder mensen het als hun taak beschouwen. Ik ben benieuwd naar je artikel, want wat ik zo lees zitten we op één lijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens geldt dat voor het bibliotheekvak net zo hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps via Internet Explorer lukt het zoals ik weet ook niet.
    Gauw maar weer Firefox gestart

    Marco
    Ik ga dat handboek eens downloaden, printen en op mijn gemak lezen (ik heb ook nog geen e-reader (wat lopen we tocht achter). Ik denk dat het onderzoek van Carola Oldemaat ook wel makkelijk terug te vinden is bij Kennisnet.

    BeantwoordenVerwijderen