woensdag 5 oktober 2011

Ding 3 Informatie delen

Informatie halen is één, informatie delen is, naar ik heb gemerkt, nog niet zo snel twee!

Delicious viel mij in het gebruik tegen. Het lukte om de informatie te vinden die anderen delen, maar de mogelijkheid om mijn favorieten en bladwijzers in de cloud te zetten viel nog niet mee! Dit leek mij juist zo handig omdat ik op verschillende computers werk en overal wel een paar favorieten heb staan. Delicious bleek (voor mij) hiervoor in de praktijk niet zo handig te zijn. Ik gebruik op de diverse computers verschillende browsers en daar heeft Delicious moeite mee! In de ene browser kwam de melding dat er geen ondersteuning voor was en in de andere browser lukte het mij niet om het bestand te vinden waar de favorieten zijn opgeslagen. Misschien heeft iemand een tip om mijn favorieten en bladwijzers (het liefst zonder extra plugins) in de cloud te krijgen.

Met Yurls had ik al eens eerder ervaring opgedaan. Tijdens mijn opleiding tot mediacoach heb ik voor eigen gebruik een pagina aangemaakt met allerlei rubrieken en linkjes naar interessante sites en handige artikelen. Ook na de opleiding heb ik mijn 'schatkamer' bijgehouden. Er staat inmiddels al heel wat in. Ik beschouw deze pagina als een persoonlijk 'werkkamertje' waar ik rijp en groen wegzet. Ik heb eigenlijk nooit overwogen om dit te gaan delen, daar is het ook niet voor opgezet.

demo selfmade digibordDeze foto heb ik geplaatst vanuit FLICKR. Tijdens de ICT studiereis naar Geel in België kregen we een demonstratie hoe je kunt werken op een zelfgemaakt digibord. Het bleek dat je met weinig middelen een goed werkend digibord kunt maken. De ICT coördinator, Marcel Vanlommel, van de Vrije school Sint Dimpna had meer mooie en goedkope ICT oplossingen toegepast.
Na het kopiëren en plakken van deze url uit Flickr kreeg ik steeds de foutmelding dat Blogger de betreffende site niet kon vinden. Ook andere foto's (o.a. 23 dingen foto's) werden niet gevonden. Uiteindelijk lukte het door het kopiëren en plakken van de gegenereerde HTML code.

Zoals ik bij het begin van dit blog al aangaf is het soms niet eenvoudig om de toepassingen te laten werken. Wanneer je het één en ander gaat gebruiken voor het onderwijs is het zeker aan te raden om het goed te testen, ook in de Actacom omgeving. Toch denk ik dat de toepassingen op verschillende onderdelen goed bruikbaar zijn. Bijvoorbeeld kinderen wijzen op het gebruik van Creative Commens foto's van Flickr voor werkstukken (mediawijsheid). Ook een Yurl pagina voor de eigen groep of school aanmaken is een mogelijkheid.  

     






1 opmerking:

  1. Delicious is overgenomen door de vroegere oprichters van YouTube. Ze zijn flink aan het experimenteren en verbouwen, waardoor af en toe de site wat onverwachtse dingen doet. Een nieuwe toevoeging vind ik wel interessant. Met stacks maak je pakketjes informatie over een bepaald onderwerp. Daar zie ik op zich wel bood in voor het inzetten in de klas. Daar kan je Yurls ook voor gebruiken.

    Voor Delicious zijn vele alternatieven. Voor het synchroniseren van mijn bookmarks/favorieten over verschillende browsers/computers/besturingssystemen gebrui al jaren www.xmarks.com. Ideaal en doorgaans zonder problemen. Een maal geïnstalleerd heb je er geen omkijken naar en zijn je favorieten altijd up-to-date. Er is naast een plugin (I know) ook een webinterface.
    Andere varianten worden hier opgesomd.

    BeantwoordenVerwijderen