Mooi embedded filmpje Nieuwe combinaties in het onderwijs. Het maakt gelijk duidelijk waar het naar toe KAN gaan in het onderwijs. In dit geval vind ik het jammer dat Nederland zo'n diep gewortelde traditie van uitgevers voor het onderwijs kent. Dit staat het zelf maken van lesmateriaal, naar mijn idee, in de weg. De behoefte om zelf lesmateriaal te maken is daarom niet zo groot als bijvoorbeeld in Engeland. Daar staat het voorgeschreven curriculum centraal en de leerkracht / school is 'vrij' zelf te bepalen hoe de doelen worden gehaald. Het primair onderwijs in Engeland kent nauwelijks methoden voor taal, rekenen en wereldoriëntatie. Er wordt van de leerkracht verwacht dat deze zelf aan de slag gaat. Een groot deel van de opleiding is gericht op didactiek en het arrangeren van onderwijs.
In Nederland bepalen grotendeels de makers van methoden hoe het aanbod in de klas eruit ziet. Een leerkracht is het 'doorgeefluik' van wat uitgevers hebben bedacht en moeten zich uitvoerig verantwoorden als ze iets anders doen. Je bedenkt je wel twee keer of je buiten de door de methode aangegeven paden gaat begeven. Het onderwijsveld wordt in deze ontstane traditie afgerekend op zelf het heft in handen nemen in plaats van aangemoedigd om als professional aan de slag te gaan. Ik zie helaas dat dit op kort termijn niet gaat veranderen. Sterker nog, ik zie juist een beweging waarin leerkrachten steeds meer gedwongen worden zich te conformeren aan de lesmethoden. Daarom ben ik sceptisch over de bewegingsruimte die we in Nederland krijgen om de in het filmpje voorgestelde werkwijze te implementeren.
Er zal eerst een fundamentele maatschappelijke verandering in denken over onderwijs moeten plaatsvinden om dergelijke, naar mijn idee fantastische benadering, een plek te geven. De invloed van uitgevers is groot en ook zij ontdekken de mogelijkheden van het web. Het delen zal worden toegejuicht zolang het maar binnen de kaders van de uitgeverijen past. Uiteraard hangt aan het delen zoals uitgevers dit zien een prijskaartje.
Wel zie ik dat in Nederland op het gebied van het delen van lesmateriaal varianten zijn ontstaan. Een voorbeeld van zo'n initiatief is De Digischool. Het lijkt op Wikiwijs maar is toch weer anders en bestaat al langer. Ik mis in dit Ding een beschrijving van De Digischool. Slechts één link wijst naar (een zijdeur) van dit platform. Als één van de Digischool communitymanagers (community po 56) maak ik graag van de gelegenheid gebruik om wat reclame hiervoor te maken.
Het delen van materiaal in de huidige onderwijscultuur is mogelijk, echter de nadruk ligt op materialen die als aanvulling kunnen dienen op bestaande onderwijsmethoden. De database leermiddelen van De Digischool is een schatkamer vol met allerlei lesmateriaal. Soms is het aanvullend op bestaande methoden, soms kan het naast of zelfs vervangend voor een (deel) van de methode gebruikt worden. In de praktijk blijkt dat veel leerkrachten het bestaande lesmateriaal uit de gebruikte methoden aanpassen voor de eigen groep. Er zijn steeds meer leerkrachten die dit willen delen met collega's via de Digischool. Wekelijks komt er nieuw materiaal bij.
Daarnaast is er bij De Digischool van alles te vinden waarmee collega's de dagelijkse lespraktijk kunnen aanvullen en verbeteren. Klik hier voor aanvullende informatie over De Digischool. Indien gewenst kom ik graag op school langs om (een deel van) het team te informeren over de mogelijkheden van De Digischool.
Dit blog is geschreven naar aanleiding van de cursus 23 onderwijsdingen voor po: Ding 16 Digitaal werken

In het kader van 23Dingen heb ik een tijd een verhaal van Seth Godin gebruikt waarin hij vertelt over Curiosity. Het beeld wat jij schetst doet mij heel erg aan dat verhaal denken.
BeantwoordenVerwijderenWaar het me ook aan deed denken was een verhaal van Thijl Klerkx denken. Een 17-jarige ondernemer en een voorbeeld voor velen. Had al ondernemingen opgericht en gebruikte sociale media als tweede natuur. Hij had een duidelijk verhaal over wat hij van het onderwijs verwacht en dat kwam neer op leer mij met informatie omgaan. Zoeken, selecteren, beoordelen etc. Vertel mij niet alleen wat de gevaren zijn, maar toon mij ze met recente voorbeelden. Durf voorbij de methodes te kijken, want die stammen uit een tijd dat sociale media nog niet bestonden. De aanwezige collega's uit het onderwijs, zaten met hun mond open te luisteren. Zijn verhaal is opgenomen en is binnenkort te zien op de site van Tweetdreams.
Ik lees net het blog van Ingrid die daarin aangeeft dat leerkrachten simpelweg geen tijd hebben om het materiaal van anderen te gebruiken en aan te passen. Hoe zie jij dat?
@Edo
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de links naar de mooie inzichten! Ik knoop de boodshap in mijn oren. Ik ben benieuwd naar het filmpje bij Tweetdreams.
Tijd
Tien procent van de werktijd van leerkrachten is gereserveerd voor professionalisering. Bij een volledige baan is dat 166 uur per jaar. Met 40 schoolweken per jaar heb je meer dan 4 uur per week om je vak bij te houden. De verplichte scholing is hiervan (vaak) slechts een fractie en blijft er dus heel wat tijd per week over. Aan de leerkracht om dit naar zijn/haar idee zinvol in te zetten. Het is, naar mijn idee, een kwestie van keuzes maken.