woensdag 2 november 2011

Ding 6 Kinderen 2.0

Kinderen leven IN de sociale media, 
mijn generatie MET de sociale media. 

Volgens mij maakt dit duidelijk waar de generatiekloof over gaat. Voor mij is niet het doel de kloof te beslechten, ik denk ook niet dat dit reëel  is. Wel wil ik als mediacoach bereiken dat collega's in het (AGORA) onderwijs zich bewust worden van de genoemde kloof en zich daardoor als onderwijsgevenden ook betrokken (gaan) voelen bij dit thema. Vanuit die betrokkenheid kinderen gaan coachen bij de uitdagingen, maar ook bij de risico's van het World Wide Web.

Uitdagingen: Leerkrachten ontdekken, samen met de leerlingen, de (on)mogelijkheden van de nieuwe media. Er zijn veel mogelijkheden om nieuwe media in te zetten in de dagelijkse lessen. Deze inzet geldt niet alleen voor de midden- en bovenbouw van het po, maar ook voor de onderbouw. Hier en daar zie je mooie initiatieven. Niet alleen van leerkrachten, maar ook van educatieve diensten. Een mooi voorbeeld is het project Pazzup.nl/junior In deze interactieve lessenserie wordt Hyves ingezet om met leerlingen de gevaren langs de spoorbaan te bespreken. Een deel van de communicatie tussen leerkracht en kinderen verloopt via Hyves.

Risico's: Leerkrachten weten, over het algemeen, weinig over de ins en outs van de social media en web 2.0. Ik denk niet dat zij zich dit allemaal eigen moeten maken. De kracht van leerkrachten zit meer in de 'levenservaring' en het beter kunnen duiden van informatie. Deze kennis moeten zij dan ook vooral gaan inzetten. Een mooi voorbeeld staat in Vives 119, in het artikel Mediawijsheid in de klas . Koen Steeman en John Leek vertellen hoe het kan.

De mediacoach wordt op dit moment vooral ingezet om de risico's onder de aandacht te brengen. Maar ik zie ook een rol weggelegd om juist de uitdagingen van de nieuwe media, samen met leerkrachten en kinderen, te vinden en in te zetten. De mediacoach kan ingezet worden als vraagbaak, katalysator, coach en mediator.

Een Exploratorium, zoals op 2 november 2011 in Arnhem werd geopend, kan voor leerkrachten en studenten een goede plek zijn om zich verder te bekwamen. Ik hoop dat er meer van deze plekken in  Nederland geopend worden!

Met het verschijnen van de nieuwe media is onze maatschappij wezenlijk aan het veranderen. Het onderwijs zal daar iets mee moeten doen. Geen knoppencursus, maar een aanpak volgens het TPACK model. Voor mij is dit een uitdaging! Voor u ook? Belt u de helpdesk of gaat mee op ontdekkingsreis?

    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten