woensdag 18 januari 2012

Ding 13 Informatie verwerken

Het gratis lespakket Diploma Veilig Internet (DVI), onder redactie van Kennisnet, besteedt in twee van de vijf hoofdstukken aandacht aan zoeken, begrijpen en verwerken van informatie van het internet. Zowel in het pakket voor de groepen 5-6 als in het pakket voor de groepen 7-8 is relatief veel aandacht voor dit onderwerp. 

Niet alleen voor kinderen is het een lastig onderwerp, ook volwassenen (en dus ook leerkrachten) kunnen hiermee onvoldoende uit de voeten. Ik denk dat ook menig leerkracht moeite heeft met het zoeken en vinden van de juiste informatie. Probeer H3: Werkblad Zoeken  uit het DVI maar eens te maken!

Mediageletterdheid gaat verder dan zoeken, vinden en verwerken van informatie. Bij het verwerken van  informatie kan de nieuwe media ook een belangrijke rol spelen. Op de Belgische site platformrondmediawijsheid.be staat onderstaand filmpje. Het illustreert hoe in Amerika in het voortgezet onderwijs wordt gewerkt met het begrip 'Multimedia Literacy'. Mediageletterdheid is hierbij een geïntegreerd onderdeel. Ook het bijgaand artikel 'Van een literaire naar een multimediale school' spreekt van een visie waarmee we in het onderwijs verder kunnen.
  

Wiki's Waarheid
Het weerzien van dit programma, gemaakt in april 2008, gaf mij het gevoel dat we sterk geneigd zijn  appels met peren te vergelijken. Volgens mijn bescheiden mening van één blogger ;-) mag je web 2.0 niet vergelijken met wat dan ook. Het is nieuw en biedt veel mogelijkheden die voorheen er nog niet waren. Laten we de mogelijkheden verkennen en zoeken naar toepassingen in plaats van het te vergelijken met andere vormen van media.
In de Volkskrant-online staat een Nederlandse kijk op nieuwe media en de invloeden op onze maatschappij. 

Dit geldt voor mij ook als we naar onze cursus '23 dingen po' kijken. Dit is voor mij geen bonte verzameling van elke week een nieuw tooltje die we omwille van de tool moeten gaan gebruiken in het onderwijs. De cursus is voor mij een mogelijkheid om kennis te nemen van (nieuwe) programma's waardoor ik mijn manier van werken soms aangenamer en soms makkelijker kan maken. Dezelfde benadering hanteer ik voor de organisaties waarin ik werk. Kunnen de tools en het web het werk en het onderwijs makkelijker, aangenamer, interessanter maken. Welk tooltje past en welk tooltje past niet. De tool en bijbehorende knoppen zijn voor mij geen doel op zich. Ook hier ligt voor mij de focus op mogelijkheden en aansluiting. Wat past en sluit aan bij de visie en uitgangspunten van de organisatie.        

3 opmerkingen:

  1. Marco
    Allereerst , je hebt wel haast. Ik kan dit Ding pas volgende week openen. Op zich geen probleem.
    Ik herken me helemaal in je laatste alinea. Is het misschien daarom dat ik de cursus niet als verzwarend ervaar? Ik weet het niet. Ik vind hetverdraaid boeiend en inspirerend. Ik kan alleen nog niet de vertaalslag maken naar mijn collega's en de kinderen. Ik heb daar nog moeite mee. Wijsheid komt met de jaren ... wie weet is er voor mij nog hoop?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Karel als je haast hebt kun je dit ding ook al doen via de algemene 23onderwijsdingenPO site. Daar staan alle oefeningen al klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ware woorden die je schrijft. Web 2. is echt een fundamentale verandering in denken, doen en communiceren. Het heeft zijn weerslag op alles en iedereen, of je er nou aan deelneemt of niet. En daarom is het zo belangrijk dat het onderwijs nadenkt over de rol van media en hun functie in het helpen van kinderen op te groeien in deze gemedialiseerde wereld. Die invloed van media wordt alleen maar groter 24/7. Dat betekent dat je kinderen vaardigheden moet bieden om flexibel, snel en kritisch met deze constant verandering om te gaan. Maar dat betekent ook dat je jezelf moet blijven heruitvinden. Het breed kunnen zien en het inderdaad niet moet zien als leuke dingetjes erbij.

    BeantwoordenVerwijderen